Τη Δευτέρα 22 Μαρτίου 2021, στο πλαίσιο υλοποίησης του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ ΚΑ229 Schule macht Nachhaltigkeit – Nachhaltigkeit macht Schule (με αγγλικό τίτλο A lesson in Sustainability) καθηγητές και μαθητές του ΓΕΛ Παραλίας είχαμε την ευκαιρία να συμμετέχουμε σε μια εκπαιδευτική / ενημερωτική δράση στην αγγλική γλώσσα, η οποία υπήρξε η πρώτη κοινή διδακτική δραστηριότητα για τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα.

Η δράση διοργανώθηκε με πρωτοβουλία της κυρίας Ornella Olivieri, υπεύθυνης επικοινωνίας (contact person)  του εταιρικού σχολείου IIS “L. da Vinci – Nitti” (Ποτένζα Ιταλίας) σε συνεργασία με μια τοπική αρχή, την Provincia di Potenza,  η οποία συμμετέχει σε ένα ευρωπαϊκό σχέδιο για τη βιωσιμότητα και την ενεργειακή απόδοση έχοντας συνεργάτες από τη Βρετανία (Durham) και από την Πορτογαλία (Vilanova). Σκοπός της εκπαιδευτικής δράσης  ήταν να ενημερωθούμε για τις δραστηριότητες που έγιναν στα σχολεία των περιοχών αυτών σχετικά με την ενεργειακή απόδοση (ENERGY EFFICIENCY).

Η εκπαιδευτική εκδήλωση πραγματοποιήθηκε μέσω της πλατφόρμας Google Meet.

Βασικός ομιλητής ήταν ο κ. Rich Hurst, επικεφαλής του Συμβουλίου της Κομητείας του Durham για τα ECO2 Smart Schools και σύμβουλος για την αειφορική εκπαίδευση, ο οποίος μας παρουσίασε μια καλή πρακτική από το Ηνωμένο Βασίλειο.

Συγκεκριμένα ο κ.R. Hurst μας μίλησε για την εφαρμογή ενός προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας και αλλαγής συμπεριφοράς στα σχολεία με γενικό στόχο τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και του κόστους κατανάλωσης της ενέργειας.Τα ECO2 Smart Schools ξεκίνησαν ως πρόγραμμα μείωσης εκπομπών άνθρακα για τα σχολεία της Κομητείας του Durham το 2010. Το πρόγραμμα διαπίστωσε ότι τα σχολικά κτίρια ήταν υπεύθυνα για το 54% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που προέρχονταν από την τοπική αυτοδιοίκηση. Σήμερα το πρόγραμμα ECO2 Smart Schools συνεργάζεται με περισσότερα από 240 σχολεία, με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση χρημάτων αλλά και τη σημαντική μείωση των εκπομπών CO2.

Με την παρουσίαση του ο κ. R. Hurst μας έδωσε απλές πρακτικές ιδέες για να μειώσουμε την κατανάλωση ενέργειας στο δικό μας σχολείο. Η βασική του συμβουλή ήταν: «You can’t manage what you don’t measure», με άλλα λόγια δεν μπορείς να διαχειριστείς κάτι που δεν μπορείς να μετρήσεις. Συνεπώς μας προέτρεψε να συλλέγουμε δεδομένα για την κατανάλωση ενέργειας του σχολείου μας. Στην προσπάθεια αυτή είναι σημαντικό να συμμετέχει όχι μόνο η διοίκηση του σχολείου αλλά και οι καθηγητές, οι μαθητές και το βοηθητικό προσωπικό.

Τέλος, μας παρουσίασε κάποιες ιδέες και προτάσεις για να εντάξουμε τη διδασκαλία της εξοικονόμησης ενέργειας και μείωσης του ενεργειακού αποτυπώματος στο αναλυτικό πρόγραμμα των διαφόρων μαθημάτων. Μας προέτρεψε:

  • Να συνδέσουμε το θέμα της ενεργειακής απόδοσης με την κλιματική αλλαγή και την Ατζέντα Βιωσιμότητας.
  • Να προσεγγίσουμε το θέμα μέσα από διάφορα μαθήματα και να μην το περιορίσουμε   στις θετικές επιστήμες και τη γεωγραφία, πχ
    • Να χρησιμοποιήσουμε τα μαθηματικά για να προβλέψουμε ή να αναλύσουμε όλες τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στο σχολείο σας με την πάροδο του χρόνου.
    • Αξιοποιώντας τις καλλιτεχνικές κλίσεις των μαθητών μας να ερευνήσουμε την τέχνη που χρησιμοποιείται σε διαμαρτυρίες ή τη δύναμη της επικοινωνίας μηνυμάτων μέσω φωτογραφίας και ταινιών
    • Στο μάθημα των Αγγλικών μπορούμε να δούμε τη γλώσσα που χρησιμοποιείται για τη διαφήμιση βιώσιμων προϊόντων και να εξετάσουμε τι σημαίνουν πραγματικά οι λέξεις που χρησιμοποιούν – είναι πραγματικά βιώσιμα προϊόντα;
  • Να χρησιμοποιήσουμε διεθνείς ημέρες ή εκδηλώσεις όπως η ώρα της γης (Μάρτιος) ή η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος (Ιούνιος) ως ευκαιρίες για δράσεις στο σχολείο.

Στο τέλος της παρουσίασης τέθηκαν ερωτήματα από τους μαθητές και υπήρξε ανταλλαγή απόψεων, ενώ κοινή ήταν η διαπίστωση ότι η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος δεν μπορεί να αφορά μόνο τα δημόσια κτίρια αλλά πρέπει ο καθένας από μας να ξεκινήσει από το δικό του σπίτι και την προσωπική του ζωή κάνοντας μία σημαντική αλλαγή για τη σωτηρία του πλανήτη.


You may also like