Τη Δευτέρα 4 Απριλίου 2022 οι μαθητές δύο τμημάτων του Γενικού Λυκείου Παραλίας (Α1 και Β2) πραγματοποίησαν διδακτική επίσκεψη στο Κάστρο της Πάτρας με συνοδούς καθηγητές την κα Αδαμοπούλου Αναστασία και τον κ. Κουμούση Κωνσταντίνο. Η διδακτική επίσκεψη είχε σαν στόχο τη βιωματική προσέγγιση του μαθήματος της Ιστορίας και διοργανώθηκε σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αχαΐας, στο πλαίσιο του προγράμματος “Πολιορκώντας το Κάστρο της Πάτρας, μία άγνωστη ιστορία“. Το πρόγραμμα αυτό δημιουργήθηκε για να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες πτυχές της τοπικής ιστορίας και ειδικότερα την μακρόχρονη πολιορκία της Πάτρας και του Κάστρου της, η οποία είχε διάρκεια επτά έτη (1821-1828) και ολοκληρώθηκε με την παράδοση του Kάστρου, στις 18 Οκτωβρίου 1828, στον Γάλλο
στρατηγό Maison, κατά τη διάρκεια της οποίας σημειώθηκαν αλλεπάλληλες μάχες, άλλοτε νικηφόρες και άλλοτε με αρνητική έκβαση, καθώς και στρατιωτικές και πολιτικές αντιπαλότητες.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης οι μαθητές έλαβαν μέρος σε βιωματικές δραστηριότητες και εκπαιδευτικά παιχνίδια.
Η μαθήτρια του τμήματος Α1 Στεμπίλη Ιωάννα μας δίνει πληροφορίες για την διδακτική επίσκεψη:
Τη Δευτέρα 4 Απριλίου μας δόθηκε η ευκαιρία να επισκεφτούμε ένα από τα πιο σημαντικά αξιοθέατα της πόλης μας, το περίφημο κάστρο της Πάτρας. Χτίστηκε στα ερείπια της αρχαίας Ακρόπολης από τον Ιουστινιανό τον 6ο αι. μ.Χ. και χρησιμοποιήθηκε ως φρούριο της Πάτρας.
Προκειμένου να μπούμε στο χώρο του κάστρου έπρεπε να περάσουμε μια πύλη και να ανεβούμε στο λόφο. Εκεί οι εργαζόμενοι μας καλωσόρισαν στον καλοδιατηρημένο χώρο και μας ξενάγησαν μοιράζοντας μαζί μας πληροφορίες για το μνημείο και για την ιστορία της επανάστασης του 1821 στην Πάτρα.
Για να μπούμε στο κάστρο χρειάστηκε να ανεβούμε αρκετά πέτρινα σκαλιά. Θαυμάσαμε τη θέα της Πάτρας και του Πατραϊκού κόλπου καθώς και την αρχιτεκτονική του μνημείου. Στον εσωτερικό περίβολο του κάστρου μας μας συνάντησε η ξεναγός μας, η κα Ειρήνη Μαγκανιώτη και μας έδωσε την ευκαιρία να μάθουμε την ιστορία του 1821 και τη χρήση του κάστρου κατά την επανάσταση μέσω δράσεων που είχε ετοιμάσει. Όταν ολοκληρώθηκαν οι δράσεις περιπλανηθήκαμε μέσα στο κάστρο και ευχαριστήσαμε θερμά το προσωπικό για την φιλοξενία στο πανέμορφο μνημείο.
Προσωπικά είμαι ευγνώμων γι’ αυτή την επίσκεψη γιατί μου δόθηκε η ευκαιρία να επισκεφτώ ένα όμορφο ιστορικό χώρο και να μάθω με βιωματικό τρόπο σημαντικά γεγονότα για την ιστορία της πόλης μου. Ευελπιστώ να πραγματοποιηθούν και άλλες τέτοιες ενδιαφέρουσες εκπαιδευτικές επισκέψεις και δραστηριότητες στην πόλη μου και σε άλλα μέρη της Ελλάδας.
Στεμπίλη Ιωάννα
Η μαθήτρια του τμήματος Α1 Νικολοπούλου Αλεξία περιγράφει την εμπειρία της από τις βιωματικές δραστηριότητες:
Κατά την άφιξή μας στο κάστρο της Πάτρας, μας περίμενε στην είσοδο η κα Ειρήνη Μαγκανιώτη, Αρχαιολόγος της Εφορίας Αρχαιοτήτων Αχαΐας. Μας οδήγησε στον εσωτερικό χώρο του Κάστρου. Αρχικά παρατήρησα ότι σε ένα τμήμα υπήρχε ένας ξύλινος πάγκος πάνω στον οποίο ήταν τοποθετημένα ψεύτικα όπλα, όπως σπαθιά και πιστόλια, αντίγραφα από εθνικές φορεσιές κεφαλής (απλές ελληνικές, επτανησιακές, τούρκικες) καθώς και κάποιοι χρωματιστοί φάκελοι. Αφού οδηγηθήκαμε στο ελάχιστα υπερυψωμένο αυτό τμήμα, μέσω μιας μικρής σκάλας, παρατήρησα τοποθετημένες στο έδαφος καρτέλες, οι οποίες ήταν ταξινομημένες χρωματικά. Στο χώρο υπήρχαν επίσης δύο μακριά παγκάκια. Οι μαθητές λάβαμε τις θέσεις μας και δημιουργήσαμε δύο ισάριθμες ομάδες. Η κα Μαγκανιώτη μας έδωσε οδηγίες για τις δραστηριότητες στις οποίες θα συμμετείχαμε.
Η πρώτη δραστηριότητα είχε να κάνει με τις κάρτες που υπήρχαν στο έδαφος. Οι κάρτες περιείχαν αποσπάσματα από ένα φυλλάδιο με τίτλο: “Ανακαλύπτω την Πάτρα των Επαναστατικών χρόνων”. Τα κείμενα του φυλλαδίου έχει επιμεληθεί η ίδια η κα Μαγκανιώτη και τα είχαμε ήδη επεξεργαστεί στην τάξη κατά την προετοιμασία της διδακτικής επίσκεψης. Οι μαθητές κατά ομάδες σηκωνόμασταν από τις θέσεις μας και σύμφωνα με την ιστορία επιλέγαμε από τις κάρτες που βρίσκονταν πιο πέρα και τις τοποθετούσαμε στο χώρο ανάμεσα στα δύο παγκάκια δίπλα σε κάποιες άλλες κάρτες, στο σύνολο πέντε. Οι πέντε κάρτες ήταν διαφορετικού χρώματος και αντιστοιχούσαν σε πέντε ομάδες:
Χρόνος με χαρτί άσπρου χρώματος
Τόπος με χαρτί πράσινου χρώματος
Πρόσωπα με χαρτί κίτρινου χρώματος
Γεγονότα με χαρτί ροζ χρώματος και
Λέξεις – κλειδιά με χαρτί μπλε χρώματος.
Στο τέλος της δραστηριότητας είχαμε σχηματίσει με τις κάρτες ένα περιγραφικό σχεδιάγραμμα στο έδαφος.
Η δεύτερη δραστηριότητα ήταν ένα παιχνίδι ρόλων. Σε κάθε μαθητή δόθηκε μία αυτοκόλλητη ετικέτα με το πρόσωπο που κλήθηκε να υποδηθεί καθώς και μία κάρτα με τα λόγια του προσώπου αυτού. Μας δώθηκαν επίσης αντικείμενα από τον πάγκο που προανέφερα (όπλα, φορεσιές κεφαλης κτλ.). Έτσι ήμασταν πια έτοιμοι να υποδηθούμε τους ρόλους μας και να δημιουργήσουμε μια αυτοσχέδια παράσταση.
Όλες οι δραστηριότητες, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν ήταν ιδιαίτερα ευχάριστες και διαδραστικές. Επιπρόσθετα, η ευχάριστη αυτή διαδικασία, να φτιάξουμε ένα σχεδιάγραμμα και να υποδηθούμε τα ιστορικά πρόσωπα, μας βοήθησε να θυμόμαστε και να κατανοήσουμε τα πρόσωπα και τα γεγονότα της ιστορίας με ένα τρόπο άμεσο και βιωματικό. Το σημαντικότερο απ’ όλα είναι ότι όλοι οι μαθητές ακολουθήσαμε την πορεία του προγράμματος “πολιορκώντας το κάστρο της Πάτρας, μια άγνωστη ιστορία” με χαρά κι ενδιαφέρον.
Νικολοπούλου Αλεξία, μαθήτρια Α’ Γενικού Λυκείου Παραλίας